fredag

Ich bin ein Berliner - John F. Kennedy

3 kommentarer:

Johansson sa...

Jeg er redd min kulturelle referanseramme ikke rammer særlig godt rundt presidenten John F. Kennedy. Amerikanske presidenter er ikke akkurat mitt favorittfelt, men jeg vet at han ble myrdet i Texas. Talen som du tolket var hans tale i Vest-Berlin under den kalde krigen, og han vil at kommunismen skal komme til Berlin. John var president i USA under en periode da USA og Sovjetunionen hadde et særlig dårlig forhold. Men jeg har ikke helt fått med meg om han ville ha kommunismen til USA...

Jeg kan ikke si at budskapet kommer frem, for jeg vet så lite om dette. Men du kan ikke regne med at alle som ser den har like mye peiling som deg. Så da sier jeg at budskapet kunne ha kommet bedre frem.

Det er svært god sammenheng mellom bilder og lyd. Du valgte en rolig og gammel sang som passet til svart-hvitt bildene, med meget stor elegans. Virkemidlene er på plass, og det er veldig bra. Jeg konkluderer med at du har gjort et godt stykke arbeid, men som sagt; budskapet kunne ha kommet bedre frem. Siden dette såpass er en stor hendelse, kunne du hatt litt mer tekst av talen hans. Mener nå jeg. Men alt i alt; veldig bra!!!

Margrethe sa...

Kommentar til "Johansson". Kennedy ville nok ikke at kommunismen skulle komme til Berlin. Husk at USA var kommuniststaten Sovjetunionens fiende nr. 1. Dette er Helenes tolkning av talen som ble holdt i et Berlin som var delt mellom vest og øst. (Delt mellom demokrati og kommunisme)

Jaspreet sa...

Budskapet i talen kommer godt frem. Selv om jeg ikke er godt kjent med temaet, har du laget filmet og begrunnelsen på en slik måte at det var lett å skjønne hva talen dreide seg om.

Sammenhengen mellom bildene og filmen er god. Sangen passer godt til filmen, slik som du har beskrevet. Pluss at den høres ”gammeldags” ut, noe som står i stil til bildene, og dermed lager et godt helhetsinntrykk.

Flott at du har brukt svart/hvitt-bilder, ettersom disse får frem den litt dystre tiden talen handler om. Derfor er det også fint at du har fargede bilder som kontrast, når Kennedy snakker om ”et fritt Berlin” som du nevner i begrunnelsen – siden dette er noe positivt.