torsdag

”Ich bin ein Berliner” – John F. Kennedy


Jeg valgte å lage en movie maker om talen til John F. Kennedy
som han hold foran rådhuset i Shöneberg, i Tyskland. Kennedy
er i tyskland på 15-årsdagen for luftbroen som de allierte
opprettet til den vestlige delen av Berlin. Kennedy holder en tale
der han vil få berlinerne på sin side og sier til dem at de skal la
kommunismen komme til Berlin.

Ettersom at Kennedy starter talene med å si ”Ich bin ein Berliner” så velger jeg å starte min ”film” med det samme. Et sitat fra talen. Og det samme gjelder slutten av ”filmen”. For Kennedy sier ”Ich bin ein Berliner” to ganger i talen. En på starten og en på slutten. Jeg har også valgt å informere hvor han holder talen og at talen fant sted to år etter Berliner- muren ble startet og bygd. Berlinerne har det vanskelig på denne tiden og Kennedy sier at han vil hjelpe, men at borgerne av Berlin også må hjelpe seg selv. Jeg har også med et lite sitat ” Let the communism come to Berlin”. Dette er fordi dette sitatet blir gjentatt gjennom talen og det er det talen går ut på.
Jeg har valgt å skrive på engelsk. Dette er fordi Kennedy snakker på engelsk og sangen er engelsk. Og det skapes da en helhet i ”filmen”.

Jeg har med bilder av at han står foran rådhuset i Shöneberg. Og når han kommer til Berlin. Jeg har også med et bilde av når muren blir bygd, bare for å fremheve det at Kennedy var i Berlin på den tiden. Et bilde av talen til Kennedy og et bilde av folkemengden han talte foran. Disse bildene er mest for å informere. De andre bildene, av banneret som viser oss av berlinerne vil at Berlin skal være fritt. Av muren som blir bygget, mennesker som blir undersøkt av vakter, soldater som rømmer over til vest -siden av Berlin. Alle bildene er i svart hvit. Dette er for å fremheve at det som skjedde, ikke skjer nå, men at det er fortid. På slutten har jeg to bilder av ”et fritt Berlin”(som Kennedy snakket om). Disse bildene er i farger. Fargene gir glede i bildet, mer liv og det fremhever at det er slik Berlin er nå.

Jeg har brukt sangen ”Master og War” av Bob Dylan. Dette er fordi han synger om krig og frykt. Han synger om splittelse noe som Berlin var på den tiden. Han synger også om overtalelse og å lure, men at han ser ”gjennom masken deres” og blir ikke lurt. Dette setter meg litt inn i talen til Kennedy og det faktum at Berlin er fanget av sovjetunionen.

Ingen kommentarer: